De gemeente Den Haag constateerde in 2015 dat er 1,5 miljoen kilo vuilnis op straat lag. Dat probleem werd een challenge voor het eerste Startup in Residence (SiR)-programma in 2016. Prashant Shukla kreeg een idee: “Mijn oplossing ging niet over de rommel. Het grote probleem draaide om bewustzijn, de bereidheid om je vuilnis op te ruimen. Er was ook te weinig goede communicatie tussen de overheid en inwoners.”
De app ‘MyCleanCity’ toont welke containers in je straat staan, of ze vol zijn en waar het dichtstbijzijnde alternatief voor je vuilnis is. Geef je door dat een container vol is of dat er afval slingert, dan krijg je ‘greenpoints’ die je kunt inruilen voor een beloning, zoals bijvoorbeeld de adoptie van bomen, kortingsbonnen of deelname aan buurtactiviteiten. Na een proef in een bepaald gebied bleek het vuilnis op straat met twintig procent afgenomen.
‘De communicatie verliep soms moeilijk. Toen ik eenmaal een contactpersoon kreeg, verliep alles sneller’
Inmiddels werkt Shukla al langer met de gemeente. Hij vindt drie elementen belangrijk bij SiR en het vervolg als de gemeente de dienst afneemt: een ambtenaar die verantwoordelijk is voor het product van de startup (‘eigenaar’), een tijdlijn met mijlpalen in de ontwikkeling van de innovatie en een goede samenwerking tussen gemeentelijke afdelingen en startups. “De communicatie verliep soms moeilijk. Toen ik wel een contactpersoon kreeg, verliep alles sneller. Wel gingen we pas na anderhalf jaar testen, terwijl mijn demo al na drie maanden klaar was.”
Toch werkt Shukla graag met de gemeente aan een schonere samenleving: “Door goed te luisteren naar de gemeente en inwoners kunnen wij een groene en effectieve oplossing bieden, die niet alleen significant in het budget van de gemeente snijdt maar ook een kleinere groene voetafdruk biedt.”
Shukla kijkt dan ook positief terug op zijn deelname aan SiR: “Ik heb door trainingen meer kennis opgebouwd en heb een netwerk aan SiR te danken. Je vindt een platform met startups en ik heb een boel mensen ontmoet die de ontwikkeling van mijn app makkelijker hebben gemaakt. Arinda (van der Meer, program manager SiR gemeente Den Haag – red.) heeft me met veel mensen in contact gebracht.”
Zie ook het originele artikel van Platform Overheid met meer cases.